Арт – терапія – це лікування за допомогою залучення дитини до мистецтва.
При цьому дитина навчається спілкуватись з навколишнім світом на рівні екосистеми, використовуючи образотворчі, рухові та звукові засоби.
Дитина має змогу самостійно висловлювати свої почуття, потреби та мотивацію своєї поведінки, діяльності та спілкування, необхідні для її повноцінного розвитку та пристосування до навколишнього середовища.
Педагогічна корекція починається з 5 – 6 – річного віку (деякі елементи можливі з 3-х років).
При цьому дотримуються основні правила
арт – терапії:
• дитина сама обирає види і зміст своєї творчої діяльності, образотворчі матеріали та музичні інструменти
• працює в своєму особистому режимі
• обговорення результатів творчої діяльності дитини проводиться разом з батьками
• Арт – терапія використовується як корекційний метод.
Арт-терапія включає в себе:
створення колажів із малюнків, фотографій, символів, природних матеріалів, пальчиковий театр, нетрадиційні форми роботи з папером,
робота з тістом, малювання на тканині губкою, пальцями та долонями.
Завдяки арт – терапії відбувається знайомство дитини з формою, розміром, площиною та частинами предметів, що сприяє психокорекції пізнавальних процесів, мотивації, а також підвищенню соціальної адаптації дитини.
Починаючи з 3-х років у дитини
формуються передумови до сприйняття інструкцій педагога,
розвивається вміння співпрацювати з дорослим, засвоюються
елементарні знання щодо кольору, розміру, величини оточуючих
предметів. Використання даного напрямку дозволяє здійснювати
більш ефективний вплив на формування емоційної сфери дитини;
спонукає до подальшого розвитку компенсаторних властивостей
збережених функціональних систем, покращує соціальну адаптацію
дитини.
ПРОГРАМИ З АРТ – ТЕРАПІЇ:
1. Ляльковий театр сприяє
формуванню емоційної сфери дитини, розвитку пам’яті, мислення,
уваги й уяви. Відбувається ознайомлення з елементами виразних
рухів, мімікою, жестами.
2. Нетрадиційні напрямки із
образотворчої діяльності:
малювання пальцями, малювання долонями, колективне
малювання. Завдяки цьому відбувається корекція пізнавальних
процесів дитини, розвиток сприймання та сенсорних властивостей,
корекція мотиваційної сфери.
3. Колаж.
Створення разом з дитиною предметних колажів з природних матеріалів (листя, жолуді, каштани).
4. Пальчиковий театр. Пальчиковий театр сприяє формуванню емоційної сфери дитини (поняття «добро», «погано», «весело», «сумно»), та розвитку пам’яті, мислення, уваги й уяви. Ознайомлення з елементами виразних рухів, мімікою та жестами.
Корекція моторної, когнітивної, мотиваційної сфери дитини, розвиток уяви та сприйняття.
5. Робота з тістом. Тістопластика. Виготовлення предметних та сюжетних композицій. Розігрування сюжету за допомогою виготовлених предметів. Психокорекція рухової можливості дитини, корекція пізнавальних та творчих можливостей.
В дитячому віці мотиваційна сфера є незрілою, мотиваційні спонукання нестійкими. Першочерговим завданням батьків та педагогів є розвиток мотивації у дитини до діяльності. Арт –терапія сприяє розвитку та корекції моторної сфери та мотиваційної діяльності у дітей.
Підготувала:
практичний психолог Гранківська Н. С.